Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Huilitauko ja erilainen joulu – Sydney 19.-31.12.2011

1.1.2012

Vuokra kimppakämpässä Newtownin kaupunginosassa 200 AUD koko ajalle (n.154€)
Metrolippu Newtownista keskustaan 4,40 AUD meno-paluu (n.3,40€)
2 litran tonkka Yalumban viiniä 14 AUD (n. 11€)
Lauttalippu keskusta-Manly-keskusta 13,20 AUD / hlö (n.10€)
Juna Sydney-Blue Mountains-Sydney 10,60 AUD / hlö, kunhan ostat klo 9:00 jälkeen (n. 8,10€)

Viimeinen etappi bussilla Melbournesta Sydneyn suurkaupunkiin taittui päiväsaikaan ja kesti 14 tuntia. Bussi oli jälleen täynnä, kuten myös edellisellä 10 tunnin etapilla. Onneksi kyseessä oli viimeinen, sillä alkoi pikku hiljaa jo hymy hyytymään ja kroppa olemaan molemmilla oikein pahemman kerran jumissa. Ihmekös tuo, sillä kuluneen kolmen viikon aikana olimme huristelleet bussilla vaivaiset 4694km, mikä tarkoitti 64 tuntia matkustusaikaa. Vertailun nimissä sanottakoon, että noilla kilometreillä ei pääse vielä edes Los Angelesista New Yorkiin. Mutta voi miten paljon olimmekaan saaneet siinä samalla nähdä, joten kaduta ei missään tapauksessa, päinvastoin!

Perillä meitä odotti jo aiemminkin täällä esitellyt ihana ystävämme Anitra ja hänen miesystävänsä George. Anitran ystävällinen kämppis oli luvannut vuokrata meille huoneensa koko lähes kahden viikon oleskelumme ajaksi, joten pääsimme kokeilemaan miltä se elämä kimppakämpässä Sydneyn Newtownin kaupunginosassa ihan oikeasti näyttää. Täällä asuminen on Helsinkiinkin verrattuna kallista ja siksipä kimppakämppäelämä on erittäin yleistä. Asunto, tai oikeammin talo(jei!) sijaitsi siis boheemilla alueella, jossa katukuvaa värittivät persoonalliset kuppilat ja ravintolat, sekä aina ihanat vintage-liikkeet. No tämähän sopi Melbournessa Fitzroyhin ihastuneelle Millalle enemmän kuin hyvin ja aika kului kevyesti King Streetin putiikkeja kolutessa. Samaan aikaan J nautti täysin rinnoin PS3:lla pelailusta.

Niin upeita paikkoja kuin olemmekin saaneet taakse jääneen kolmen viikon aikana nähdä, niin se aiheutti myös pienen nähtävyysähkyn. Sydney keskityimmekin nähtävyyksien sijaan nauttimaan oleskelusta kodin omaisessa ympäristössä ja ajanvietosta paikallisten kanssa. Kun on viettänyt kaksi kuukautta lähes kokonaan kahdestaan, niin ei juttuseuraan tullut vaihtelu ollut lainkaan pahitteeksi. Ensimmäisenä saimme tavata joukon Anitran muita Suomalaisia ystäviä, jotka kaikki ovat muuttaneet arkensa Suomesta tai syntyneet Suomalaiseen perheeseen Australiassa. Oli mielenkiintoista kuulla erilaisia tarinoita siitä kuinka kukin oli maahan päätynyt ja mikä suhde heillä Suomeen tänä päivänä on. Kaiken kaikkiaan tapasimme 10 päivän aikana mahtavia ja uskomattoman vieraanvaraisia ihmisiä Anitran ja Georgen lähipiiristä. Ihmiset kaikkinensa olivatkin Sydenyn parasta antia ja heidän seurassaan olisi viettänyt mielellään useammankin hetken.

No tuli niitä nähtävyyksiä muutama töllisteltyäkin oopperatalon lisäksi. Tehtiin muun muassa retki tuhansien muiden turistien tapaan parin tunnin junamatkan päähän Blue Mountainsille. Tosin paikan suosio päästiin todistamaan vasta perillä Katoomban asemalla ja Echo Point näköalatasanteella, kun lähes kyynärpääotteilla sai raivata itselleen tilaa yhtä pakollista valokuvaa varten. Kun Three Sisters oli onnistuneesti tallennettu, niin suuntasimme nauttimaan maisemista vähemmän kansoitetulle kävelyreitille. Ylipäätään näin joulun ja uuden vuoden aikoihin, on Sydneyssä todella paljon turisteja ja kaupungissa väkeä kuin karnevaaleissa konsanaan. Joten jos moinen meno normaalisti ahdistaa, niin kannattaa ehkä valita jokin toinen ajankohta täällä vierailulle.

The Three Sisters

Tätä kaveria ei ihmisvilinä tai kahleet pahemmin ahdistaneet

Keskustan pahinta välipäivien alennusmyynti ryysistä pääsi kivasti pakoon, kun loikkasi Manlyn kaupunginosaan vievään lauttaan. 30 minuutin kuluttua onkin jo ihan erilaisessa maailmassa ja siinä samalla saa satamaristeilyn ikään kuin kaupanpäälliseksi. Manlyn rannalla vierähtää kevyesti hetki jos toinenkin ihan vaan surffareita ihmetellessä. Joulupäivänä kävimme taas ihmettelemässä menoa Backpackereiden suosimalla Coogee Beachillä, jonne monet suuntaavat joulupäivän piknikille. Lämpötila oli päivällä +26 varjossa ja meno muistutti enemmänkin rauhallista vappua Ulliksella, kuin joulua.

Biitsi-tontut ja joulukuusi

Coogee Beach

Kaija tuli kuokkimaan BBQ-bileisiimme Manlylla

Joulupäivä rannalla oli siis hieman erilainen kokemus ja kuvastaa hyvin asennetta jouluun täällä. Joulu on rento juhla, jota juhlitaan isolla porukalla, eikä suinkaan vain rauhoittumalla lähimmän perhepiirin kanssa kotosalle. Meidän päivä jatkui suomalaiseen tyyliin rauhassa juhla-aterian merkeissä, jonka Anitra meille valmisti suomalais-englantilaiseen tyyliin. Eli kinkkua saatiin tänäkin vuonna!

Kaikkien kauhuksi aikamme Sydneyssä saapui kuitenkin päätökseen ennen vuoden vaihdetta. Lennot Uuden-Seelannin eteläsaarelle irtosivat pilkkahintaan ympäröiviin päiviin nähden, joten vaihdoimme huiman rakettishown lentomatkaan. Ennen iltalentoamme rakkaat ystävämme veivät meidät vielä brunssille Iceberg-ravintolaan Bondi Beachille. Näkymä ravintolan terassilta kuuluisalle rannalle oli hieno, ruoka hyvää ja seura sitäkin parempaa, joten olisiko aikaamme Australiassa voinut enää paremmin päättää!

Kuuden viikon aikana saimme nähdä ja kokea Australiaa oikein kunnolla ja nautimme täysin siemauksin. Paljon jäi vielä näkemättä ja kokematta, mutta ensi kerralla sitten lisää. Ihmisten ystävällisyys ja avuliaisuus on ollut suorastaan häkellyttävää välillä ja tehnyt reissaamisesta vieläkin hauskempaa. Erityskiitokset haluamme tietysti välittää rakkaalle ystävällemme Anitralle, joka teki kaikkensa, jotta saimme nähdä ja kokea Sydneyn parhaat puolet, sekä ennen kaikkea järjesti meille kodin ja mahdollisuuden asua paikalliseen tyyliin. Kiitos kuuluu myös Georgelle, joka väsymättä jaksoi keksiä meille näkemistä ja tekemistä, sekä ajelutti meitä paikasta toiseen rakkaassa kotikaupungissaan. Ensi kesänä sitten Helsingissä uusiksi, mutta me toimimme ”oppaina”.

Tätä lukiessanne olemme jo kaikki päässeet tämän uuden upean vuoden 2012 puolelle ja haluammekin toivottaa teille kaikki oikein onnellista uutta vuotta!

Tunnisteet: , , , ,

4. tammikuuta 2012 klo 7.19 , Blogger Jani kirjoitti...

Oli hauska tavata!

Hyvää loppureissua!

4. tammikuuta 2012 klo 10.51 , Blogger Milla - Pingviinimatkat kirjoitti...

Kiitos Jani, toivottavasti tavataan jossakin elämän kurveissa uudestaan. Ja hyvää alkanutta uutta vuotta!

5. tammikuuta 2012 klo 3.04 , Anonymous Anitra kirjoitti...

Kiitos ihanasta kirjotukesta ja teidän seurasta tietenkin täälä Sydneyssä! Oli ihanaa aikaa! Odotan innolla seuraavaa lukua Uudesta Seelannista :) xx